אניאגרם הוא מודל פסיכולוגי רב עוצמה, המחלק את כלל בני האדם לתשעה סוגי טיפוסים בעלי מאפיינים דומים של השקפות עולם ודרכי פעולה. המודל מאפשר צמיחה והתפתחות משמעותית מתוך ההבנה של התבניות המניעות אותנו ואת הסובבים אותנו, יציאה מהתבניות הללו או מתן מענה הולם להן.
קיוורד, בשיתוף אמיר לפיד – פסיכולוג ויועץ ארגוני, מומחה לאגו בארגונים ובעסקים, מזמינים אתכם ללמוד, על קצה המזלג, על סוגי הטיפוסים השונים ועל הדרך להתמודד אתם כלקוחות (או בממשקים אחרים) באופן האפקטיבי ביותר. כמו כן, יש לזכור שגם אנחנו, נותני השירותים, מסווגים לאותם סוגי טיפוסים אשר לרוב שונים מטיפוס הלקוח שעומד מולנו. מכאן, לרוב, נובעים הקצרים בתקשורת שלנו מול הלקוחות; הבנה טובה יותר של טיפוס הלקוח ושל סוג הטיפוס שלנו, תגרום לנו להבין טוב יותר את מערכת היחסים ולמנף אותה לצורכי העסק.
טיפוס מס' 1
טיפוס זה חי בתחושת שליחות לשפר את העולם; הוא מונע על ידי החשיבות של "להיות טוב" ומציב לעצמו רף גבוה על מנת להניע את עצמו לעשייה. הוא אידיאליסט, רציונלי מאד, תכליתי, מסודר, פרפקציוניסט והיושרה היא בעיניו מעל לכל.
הטיפוס הזה מפחד לטעות, או שיגידו עליו שהוא טועה; במקביל, הוא גם מודד אחרים על פי אותם סטנדרטים מחמירים שלו ונהנה לתקן שגיאות של אחרים גם אם הן שוליות (שגיאות כתיב במצגת, מינוחים כאלה ואחרים ועוד).
טיפוסים כאלה אינם ספונטניים; הפדנטיות שלהם מכריחה אותם להכין את עצמם לקראת כל משימה. המקום שלהם להיות ספונטניים הוא רק במקומות בהם הם כבר מרגישים מאד נינוחים.
הביטוי לכל התכונות הללו, הוא על פי רוב – כעס. טיפוס מס' 1 יכול להחזיק את המרמור והכעס שלו לאורך זמן רב, ובחלק גדול מהזמן מוחו עסוק במשימות "שיטור" ופיקוח, גם כאשר הצד השני כללי אינו מודע ל"משפט השדה" הפנימי הזה.
כמנהלים, טיפוסים מהזן הזה עשויים להוביל מהלכים מדוייקים ומשובחים ולהוביל לתוצאות טובות ומדוייקות, אך מאידך להיות מאד ריכוזיים, ביקורתיים ו"פותחי קונפליקטים".
כלקוחות, טיפוסים כאלה עשויים לתת לנו תחושה לא נוחה, כאילו הם מבקרים את התהליך ו/או את התוצאה, כאילו אינם מסופקים לעולם, כאילו הם יודעים טוב יותר מה נכון ומה לא.
מאידך, לקוח מטיפוס מס' 1 עשוי להוביל אותנו לשירות מדויק יותר ולמוצר משובח יותר; עצם ההקפדה שלו על כל פרט ופרט עשויה ללמד גם אותנו, כנותני שירות, כיצד עלינו לעשות זאת על מנת להגיע למוצר טוב יותר.
איך מתנהלים מול לקוח כזה?
אמיר לפיד – פסיכולוג ויועץ ארגוני למנהלים ולבעלי עסקים, מומחה בשימוש מודל האניאגרם, מפתח שיטת egofree לפיתוח תרבות ארגונית משוחררת אגו.
Views: 157