אין ספק שמדובר במעמד מלחיץ לכל הדעות; אתה, כבעל עסק, השקעת זמן ואולי גם כסף, עבדת קשה לעמוד בתנאי המכרז או להגיע לקיום הפגישה, אתה בטוח כי המוצר שאתה אוחז בידך נהדר ועונה בדיוק על הצרכים של אותו לקוח, אך אתה גם יודע טוב מאד כי יש סיכוי שהעסקה לא תצא אל הפועל.
יש מי שיזיע כל הדרך לפגישה, יחשוב על כל התקלות במוצר או החלקים החסרים בפרזנטציה, ידמיין את הסיטואציה המבעיתה בו הוא עומד, חסר תשובות, אל מול צוות הנהלה בכירה… וכאן בדיוק יש להכניס את מוטיב החשיבה החיובית: מה יקרה אם הפגישה תיגמר ב”לא”? תרוויחו זמן פנוי, תחזרו אל חיקם החמים של הלקוחות הוותיקים, תדעו במה עליכם להשתפר למכרז הבא, תיפטרו (זמנית) מן ה”עול” הזה של להרשים מישהו חדש וכדומה. אם כך, בדרך לפגישה הגורלית, נסו לדמיין, על דרך החיוב, את תרחישי ההצלחה והכישלון של הפגישה ומצאו את חצי הכוס המלאה גם של הסיטואציה הזאת.
ומה היתרון של החשיבה החיובית במקרה זה? הפחתת הלחץ, ארשת נינוחה הרבה יותר במהלך הפגישה והפחתת מקרי התקפי הלב באוכלוסיה 🙂
בעלי עסקים רבים מספרים על כמה שהשוק בו הם עוסקים רווי, על איך ההכנסות שלהם יורדות מבלי שיוכלו לשלוט בהן וכדומה. חשיבה חיובית בתחום הזה, היא בעצם שינוי התפיסה הכוללת של העסק שלכם והמקום שלו בשוק. האם העסק שלכם מובל או מוביל? האם העסק שלכם מגיב או יוזם? האם העסק שלכם הוא פורץ דרך או מסתפק בקיים?
אם אתם אכן רוצים להצעיד את העסק שלכם קדימה, חשבו חיובי ומצאו את המקומות בהם העסק שלכם כן יכול לפעול, על עסקים משלימים שניתן לייצר איתם שיתוף פעולה פורץ דרך, על אפיקי שיווק מקוריים שטרם ניסיתם. מדובר במשימה פשוטה ביותר, אשר בבסיסה עומד תנאי אחד: לחשוב מה כן.
נניח אומרים לכם “אל תחשבו על דלעת כתומה”. על מה אתם חושבים כרגע? על דלעת כתומה. ניסוי פעוט זה ממחיש בדיוק מה קורה לנו וללקוחות שלנו במוח כאשר מתקשרים איתנו על דרך השלילה. “אל תקנו אצל המתחרים”, “אל תאמינו לעיתונאים”, “אל תתנו להם רובים” – משפטים כאלה בעצם מעצימים את הגורם אותו אנחנו רוצים לשלול; “אל תקנו אצל המתחרים” שם את המתחרים במרכז, במקום את העסק שלנו. לעומת זאת, משפט כמו “אנחנו מספקים את השירות האמין והזול ביותר” מדבר על העסק שלנו וממצב אותו כזול ואמין, מבלי להכניס גורם נוסף (מתחרים) למשוואה.
יתרה מכך, כאשר אנו מדברים אל מישהו על דרך השלילה (“אל תאכל מתוקים!”) הוא אמור לעבד שני מהלכים במוחו (1. לא לאכול מתוקים 2. כן לאכול… מה?) ולנו אין שליטה על המהלך השני אם נאמר “אל תקנו אצל המתחרים” לעולם לא נוכל לדעת איפה הצרכנים יחליטו לקנות בסופו של דבר (או מה יאכלו במקום המתוקים…).
מאחר שהעסק שלנו הוא, בדרך כלל, כל חיינו, אנו חשים שעלינו להגן עליו מכל פגע. היה מי שאמר ש”ההגנה הטובה ביותר היא ההתקפה” – האמנם? כאשר אנו מסתכלים על המין האנושי, רק אחוז קטנטן ממנו הוא חורש זימה ורוע. לפיכך, כאשר אנו מראיינים עובד חדש או מקבלים אותו לעבודה, כאשר אנו מתחילים לעבוד מול ספק חדש או לקוח, עלינו להגיע עם תפיסה חיובית בסיסית. אם העובד הזה רוצה לעבוד בחברה שלנו, 99% שמדובר ברצון טהור ולא ב”מרגל” שנשלח על ידי חברה מתחרה. אם הספק הזה מבקש מאיתנו מקדמה, 99% שמדובר בצורך אמיתי ולא ברצון “לדפוק אותנו”. אם נגיע למפגש הזה חשדניים, נעורר אנטגוניזם בצידו השני של השולחן ונתחיל את מערכת היחסים הזה ממקום הרבה פחות טוב ממה שיכולנו. אמונה בסיסית בבני אדם תקנה לנו רוגע ושקט נפשי והתחלה נפלאה של מערכות יחסים עם כלל הממשקים של העסק שלנו.
אלה הן כמה דוגמאות כלליות וכוללניות, אבל אני סומך עליכם שתדעו לאמץ אותן לכל תחום (כזה אני… חושב חיובי!).
Views: 17