קבלו מתנה מעולה - "המדריך הישראלי לקופירייטינג אפקטיבי" להורדה מיידית

טיפוסי לקוחות: המדריך המלא להתנהלות מול לקוחות לפי מודל הטיפוסים של האניאגרם

אניאגרם הוא מודל פסיכולוגי רב עוצמה, המחלק את כלל בני האדם לתשעה סוגי טיפוסים בעלי מאפיינים דומים של השקפות עולם ודרכי פעולה. המודל מאפשר צמיחה והתפתחות משמעותית מתוך ההבנה של התבניות המניעות אותנו ואת הסובבים אותנו, יציאה מהתבניות הללו או מתן מענה הולם להן.
קיוורד, בשיתוף אמיר לפיד – פסיכולוג ויועץ ארגוני, מומחה לאגו בארגונים ובעסקים, מזמינים אתכם ללמוד, על קצה המזלג, על סוגי הטיפוסים השונים ועל הדרך להתמודד אתם כלקוחות (או בממשקים אחרים) באופן האפקטיבי ביותר. כמו כן, יש לזכור שגם אנחנו, נותני השירותים, מסווגים לאותם סוגי טיפוסים אשר לרוב שונים מטיפוס הלקוח שעומד מולנו. מכאן, לרוב, נובעים הקצרים בתקשורת שלנו מול הלקוחות; הבנה טובה יותר של טיפוס הלקוח ושל סוג הטיפוס שלנו, תגרום לנו להבין טוב יותר את מערכת היחסים ולמנף אותה לצורכי העסק.

טיפוס מס’ 4

טיפוס 4 שואף תמיד להיות מקורי ושונה מהסביבה; הוא יצירתי, בעל אינטואיציות חזקות, ספונטני, בעל חוש הומור, מלא עוצמה, אנרגטי ורגיש מאד לעצמו ולסביבה. עוצמת הרגש שלו מתבטאת ביכולת להסתכל פנימה, להכיל, להיות קשוב, להגיב ברגישות ולהוות איש שיחה נהדר.
טיפוס מס’ 4 הוא יצירתי בכל מובני החיים – בלבוש, במקום העבודה, בצורת החשיבה וכדומה. הוא מונע על ידי חיפוש היופי, האסתטיקה והייחודית של כל דבר, כמו גם על ידי המחמאות מסביבתו על היותו מיוחד.

משימות בעלות פרוצדורה מובנית או כל דבר אחר “בנאלי” בו אין מקום לדמיון וליצירתיות ישעממו אותו והוא ינסה להימנע מלעסוק בכך.
טיפוס זה יוצר קשרים בקלות רבה ומקנה חשיבות גדולה למערכות יחסים אינטימיות בכל תחום.
הצורך שלו להיות ייחודי, גורם לו להשוות את עצמו אל אחרים באופן תמידי ולחוש קנאה עזה בהרבה מקרים בהם נדמה לו שהוא חסר את מה שיש לאחר.
בנוסף, במקרים רבים, הוא מרגיש שהוא חייב לייצר משהו יצירתי, אחר ושונה, ולא תמיד יכולותיו מגיעות לכך; זהו עוד מקור לתסכול ומרמור אצל טיפוס מס’ 4.
השונות שלו בעיני עצמו, עשויה להוביל אותו לחוש בושה על היותו שונה כל כך, ולעתים קרובות הוא אינו “חי את הרגע” כי אם את ההשלכות על “מה היה קורה אילו…”. הוא נמצא בחיפוש מתמיד אחר האמת שלו, שיפוטי מאד כלפי עצמו וכלפי כל מי שמנסה לומר לו מה לעשות.
מאידך, טיפוס מסוג זה יעריך מאד הצעות לתמיכה, תובנות והארות מאנשים שהוא כן מעריך.
טיפוס מס’ 4 נמצא לרוב בתחומי המשחק, המוסיקה, האמנות והיצירה, שם האותנטיות שלו בשיאה, אולם גם הפרדוקס: כאשר אנשים קרובים אליו, טיפוס זה רואה את חסרונותיהם של אותם אנשים, אך כאשר הם רחוקים ממנו – אז הוא רואה את איכויותיהם. לפיכך, לטיפוס 4 יש נטייה למשוך אליו אנשים ואז להרחיקם ממנו.
זאת בדיוק גם הסיבה לכך שטיפוס מס’ 4 פחות מעדיף עבודת צוות ומבכר לעבוד לבד, לקדם את הרעיונות שלו ולהישאר ייחודי בתחומי האחריות שלו.

איך מתנהלים מול לקוח כזה?

  1. שומרים על “מרחק בטחון”-. מאחר שלקוח מטיפוס 4 ירצה לקרב אותנו ואז להרחיק אותנו ממנו, מומלץ להתקרב ללקוח מסוג זה רק עד גבול מסוים בו לא נרגיש גלויים לחלוטין ולא נגרום לו לרצות להרחיק אותנו.
  2. מבליטים את הצד היצירתי – בכל שירות או מוצר אותו אנו מספקים, יש איזה שהוא פן יצירתי; דווקא בנקודה זו כדאי לשתף לקוחות מטיפוס מס’ 4 ואף להתייעץ איתם, לתת להם את התחושה כי אנו מעריכים את היצירתיות ואת הייחודיות שלהם.
  3. להמנע מ”התשה” בירוקרטית – מאחר שלקוח זה אינו מתמודד היטב עם ניירת, בירוקרטיה, חוזים עוד, חשוב שנדע כיצד לפשט את התהליך במגע עם לקוח כזה על מנת שלא להרתיע אותו רגע לפני הרכישה או הזמנת העבודה.
  4. פנייה אל הרגש – בדומה לטיפוס מס’ 2, גם אצל טיפוס 4 פנייה אל הרגש והסבר מפורט על המשמעות של הרכישה או העבודה המשותפת יכולים לשכנע אותו בקלות ולהניע אותו לפעולה.

אמיר לפיד – פסיכולוג ויועץ ארגוני למנהלים ולבעלי עסקים, מומחה בשימוש מודל האניאגרם, מפתח שיטת egofree לפיתוח תרבות ארגונית משוחררת אגו.

Call Now Button
×