fbpx

קבלו מתנה מעולה - "המדריך הישראלי לקופירייטינג אפקטיבי" להורדה מיידית

טיפוסי לקוחות: המדריך המלא להתנהלות מול לקוחות לפי מודל הטיפוסים של האניאגרם


אניאגרם הוא מודל פסיכולוגי רב עוצמה, המחלק את כלל בני האדם לתשעה סוגי טיפוסים בעלי מאפיינים דומים של השקפות עולם ודרכי פעולה. המודל מאפשר צמיחה והתפתחות משמעותית מתוך ההבנה של התבניות המניעות אותנו ואת הסובבים אותנו, יציאה מהתבניות הללו או מתן מענה הולם להן.
קיוורד, בשיתוף אמיר לפיד – פסיכולוג ויועץ ארגוני, מומחה לאגו בארגונים ובעסקים, מזמינים אתכם ללמוד, על קצה המזלג, על סוגי הטיפוסים השונים ועל הדרך להתמודד אתם כלקוחות (או בממשקים אחרים) באופן האפקטיבי ביותר. כמו כן, יש לזכור שגם אנחנו, נותני השירותים, מסווגים לאותם סוגי טיפוסים אשר לרוב שונים מטיפוס הלקוח שעומד מולנו. מכאן, לרוב, נובעים הקצרים בתקשורת שלנו מול הלקוחות; הבנה טובה יותר של טיפוס הלקוח ושל סוג הטיפוס שלנו, תגרום לנו להבין טוב יותר את מערכת היחסים ולמנף אותה לצורכי העסק.

טיפוס מס’ 9

טיפוס מספר 9 מכוון להרמוניה ולשלום ומחפש לעצמו יציבות ושקט נפשי. הוא נמנע מקונפליקטים, דואג לסובבים אותו, לא שיפוטי, קשוב, שירותי ו”מפייס מקצועי”. בדרך כלל מדובר בטיפוס מאד אהוד בחברה בה הוא נמצא, וכמו שאחרים נהנים להיות בחברתו – כך גם טיפוס מס’ 9 זקוק לפידבקים החיוביים, לחיבה ולהכרת התודה האלה.
לטיפוס מס’ 9 יש יכולת להתחבר למה שמניע את האדם שמולו ולזרום עם כל מצב נתון בו ימצא את עצמו. הוא טיפוס מגשר, זורם, מחפש ומוצא פתרונות שמקובלים על כולם, אוהב לקחת את הזמן אך גם לעבוד תחת שגרה ולוחות זמנים יציבים.
לא אחת הוא יחליף רצון שלו ברצון של מי שמולו על מנת לייצר אווירה נינוחה. הוא מעדיף לשכוח את עצמו רק על מנת לחוש שייך ולהתיישר לפי “מה שצריך”.
לעתים, תהליכי הריצוי של טיפוס מסוג זה, יטפחו אצלו כעס מתמשך מודחק, בעיקר אם הוא מרגיש מנוצל. בסופו של דבר, כאשר יעלה על גדותיו, יתפרץ בסערת רגשות כעסנית ויסיים אותה בהרבה רגשות אשם.
לרוב הוא נראה שלו מאד, אך ברוב המקרים הוא עשוי להיות דווקא מוטרד בתוך תוכו ולהשקיע הרבה אנרגיה בלמנוע מהכעס והטרדות שלו לצאת החוצה. התהליך הזה מעייף, נפשית ופיזית כאחד ובכלל – כל שינוי אשר עליו יעבור ימיט עליו עייפות גדולה.

טיפוסים מס’ 9, בשל ההעדפה שלהם לסטטוס -קוו, נמנעים פעמים רבות מקבלת החלטות משמעותיות, מחדשנות או מכל דבר שטומן בחובו סיכוי / סיכון לקונפליקט. עבורם, רוטינה ועשייה זוטרה הם המתכון הבטוח לשמירה על האיזון, וההרמוניה שתשרור חשובה להם יותר מהאותנטיות שלהם עצמם.

במערכת יחסים עסקית או אישית, אצל טיפוסים מס’ 9 עלולה להתפתח תחושת קורבנות פרדוקסלית, כאשר הם חשים שהם מקריבים את האותנטיות שלהם עבור מערכת היחסים.
טיפוס מס’ 9 הוא לא מאלה הקופצים בראש; הוא יעדיף להתבונן ולשמוע קודם מהי דעתם של אחרים, מה שיעזור לו “לגבש” את דעתו ורגשותיו ככה שיתאימו לסיטואציה ויקנו לו תחושת שייכות.

בנוסף, לעתים,  אין לו את היכולת להבחין בין עיקר וטפל, בהיעדר הוראות ברורות, כמו גם נטייה לדחיינות מורטת עצבים (אך לבסוף יבצע את המוטל עליו).

איך מתנהלים מול לקוח כזה?

  1. מדברים ראשונים – מאחר שהוא רוצה לשמוע קודם כל אותנו, על מנת לגבש את מה שהוא הולך להגיד, כדאי להציג לו, בכל מצב, את דעתנו ורק אז לשאול לדעתו. גם אם אנו שולחים לו משהו שהוא פרי יצירתנו או מבצעים עבורו שירות, ללקוח כזה מומלץ לתת פתיח “אני מאד מאמין בסקיצה”, “הכנתי לך מספר אופציות, אך הראשונה היא הנכונה ביותר בעיני” וכדומה.
  2. נותנים בחירה מצומצמת – קצת כמו בהתנהלות מול ילדים, ללקוחות מסוג זה מומלץ לתת את תחושת חופש הבחירה, אך בין 2-3 אופציות שנראות לנו אפשריות. אם ניתן לו בחירה חופשית – סביר להניח שיתקשה לענות, אך אם לא ניתן לו את הבחירה כלל – סביר להניח שניצור התנגדות. הבחירה הקונקרטית היא הצעד שיאפשר לו קבלת החלטה בקלות רבה יותר ותחושה נינוחה יותר.
  3. מעודדים ומחמיאים – לקוחות כאלה זקוקים לתמיכה של הסובבים אותם ורוצים שיראו ויעריכו את מאמציהם לשמור על ההרמוניה ועל ההנאה מתהליך העבודה. לקוח כזה ישמח מאד לשמוע שנעים לעבוד איתו, שהוא הלקוח הכי נוח ושאר מחמאות אותנטיות שתוכלו למצוא עבורו.
  4. לא מלחיצים – כאמור, לקוחות מטיפוס מס’ 9 ולוחות זמנים אינם החברים הכי טובים… זכרו כי הלו”ז הוא בידיו וכי אין טעם להלחיץ אותו, מאחר שלחץ רק יטריד אותו, יעייף ויתיש אותו (ויגרום לעוד עיכוב בלו”ז)

אמיר לפיד – פסיכולוג ויועץ ארגוני למנהלים ולבעלי עסקים, מומחה בשימוש מודל האניאגרם, מפתח שיטת egofree לפיתוח תרבות ארגונית משוחררת אגו.

Views: 106