שיווק ומכירת רעיון, מוצר או שירות הוא הליך אשר מורכב ממספר לא מועט של חלקים. ככל שמדובר בשיווק ומכירת רעיון המאפיינים בדרך כלל פוליטיקאים [אך לא רק] יש ראשית לבנות מטה ויכולת אופרטיבית, לסמן יעדים ומטרות, ולעבוד על אג’נדה. הדבר עשוי להיות בהחלט נכון גם לפירמה מסחרית, אך כאן הרעיון משמש כחלק מאסטרטגיית שיווק, ולא כמוצר העיקרי שמבקשת החברה למכור.
אם כן, ברור לכולנו שכל החברות המסחריות שמות לעצמן כמטרה עליונה רווחיות. עליה מוסיפים מטרות משנה בהתאם למוצר, לבעליו ולקהל היעד. מלבד תכנון וייצור על כל המשתמע, כדי שמוצר יימכר צריך שיכירו אותו, ושיהיו לו יחסי ציבור טובים [אם כי גם פה נוסיף הסתייגות ונגיד שלעיתים עדיף פרסום נרחב מאשר פרסום טוב].
כיצד נכון לשווק? האם עדיף לפרסם את המוצר או את החברה? יש צורך בסלוגן? הוא מסוגל לעשות את העבודה לבדו? כמה כסף שווה להשקיע בשיווק ובסלוגן בפרט? בין אם אתם יזמים בתחילת הדרך, ובין אם יש לכם כבר שנים של ניסיון, השאלות האלה בהחלט עשויות לעניין אתכם. שירות או מוצר שמקבל חשיפה גבוהה מתורגם ליותר לידים ומשם הדרך להכנסות קלה בהרבה, אז איך גורמים לכל זה לקרות?
הלכה למעשה סלוגן הוא התרכיז של מיץ הפרסום שלכם, ואם להיות פחות ציוריים מדובר במסר פרסומי קליט וקצר, אשר המטרה שלו היא בעיקר להיתפס ולהשאיר חותם במוחות השומעים או הקוראים אותו. באופן זה הסלוגן תורם לביסוס המותג של החברה או של מוצר דגל שלה, או לחלופין של השירות העיקרי אותו היא מציעה.
למעשה סביר להניח שאתם מכירים יותר סלוגנים מכפי שאתם חושבים, שכן אלו עשויים ללוות אותנו למספר שנים רבות ולעיתים למשך כל חיינו מבלי שנשים לב. זו אחת הגדולות של סלוגן, יש להשקיע משאבים בהפצתו, אך ברגע שהוא תפס את מקומו בציבור קשה מאוד להתעלם ממנו כשנתקלים בו, דבר המעיד על עצמת הסלוגן, ובעיקר הופך את משוואת ההוצאות שכן כעת מספיק תקציב יחסית דל של פרסום המתורגם לחשיפה רבה.
בעוד שעל הסלוגנים המפורסמים ביותר בישראל בכל הזמנים תוכלו לקרוא כאן, היום התכנסו כדי להיזכר וללמוד מהסלוגנים המצליחים ביותר מחוץ לארצנו. אף שמדובר בחברות שהבסיס שלהן בחוץ לארץ, עדיין מדובר בתאגידי ענק שאת המוצרים והשירותים שלהם אנחנו יכולים לקשר אליהם.
אם כן, אלה הם עשרת הסלוגנים הטובים ביותר מחוץ לישראל בכל הזמנים, את הדירוג המספרי שמרנו אצלנו במערכת ונשמח לשמוע את דעתכם לגבי הסלוגן שהוא לדעתכם המוצלח ביותר בכל הזמנים בחוץ לארץ. נראה לכם שיש סלוגן שראוי להיות ברשימה ולא נכנס? כתבו לנו.
I’m lovin it – אני אוהב את זה – מאת מקדונלד’ס:
כמה פשוט ככה מוכר. הרשת הגלובלית שסניפיה מתפרשים על כמעט כל מדינה בעולם הסתפקה בשלוש מילים בלבד כדי להגדיר את האופן שבו היא רוצה שיזכרו אותה. הסלוגן שלה מדגים פנייה לרגשות ופחות האדרה עצמית, וזו אסטרטגיה מצוינת עבור חברה שרוצה לקשר בין החוויה של הלקוח אליה ולמוצר שלה. דבר נוסף אשר משקף היטב את אסטרטגיית השיווק של מקדונלד’ס הוא ההיצמדות ללוגו וכמובן לליצן המיתולוגי שלה. אנחנו בטוחים שאין כמעט אדם על הגלובוס שיראה את ה-M הצהובה של מקדונלד’ס ולא יזהה אותה מיד. כשמדובר בעסקים בקנה מידה כזה מדובר באסטרטגיה חשובה כדי לתפוס את העין, וככל שמדובר בעסקים בקנה מידה קטן יותר ניתן בהחלט לאמץ את המודל הזה באינטרנט על ידי הצמדת לוגו פשוט וקליט שיופיע לצד כל מודעה ויגרום ללקוח הפוטנציאלי לזהות את המותג.
Gives you wings – נותן לך כנפיים – מאת רד בול
חברת רד בול היא בין החברות המעניינות בעולם ככל שזה נוגע לאסטרטגיית שיווק, וככל שזה נוגע לסלוגן שלה מדובר על חברה שמקדשת אותו בכל צעד שיווקי שהיא עושה. מלבד הפרסומות המצוירות שהופיעו בעבר והדגימו כיצד המשקה ממש נותן לשותים אותו כנפיים, רד בול ממנת כספונסרית אין ספור ספורטאי אקסטרים בכל העולם ובכך מקשרת עצמה בדיוק לערכים שהיא מבקשת למכור. משקה אנרגיה – ספורט אקסטרים – עצימות גבוהה – להט – אדרנלין בכמות גבוהה – ריגוש, טובה הבנתם את הכוונה. סלוגן זה מדגים כיצד ניתן להשתמש במעט דמיון כדי לייצר סוג של הבטחה שברור שאינה נועדה להתממש, אך זה לא מפריע לה לעשות את עבודתה נאמנה.
Probably the best beer in the world – כנראה הבירה הכי טוב בעולם – מאת קרלסברג
קרלסברג בדומה לרד בול החליטה גם היא במשך השנים להשקיע במותגי ספורט כשהמפורסם שבהם היה מועדון הכדורגל של ליברפול. הסלוגן שלהם מעניין במיוחד ראשית משום שהוא לכאורה לא יוצא בהצהרות, והוספת המילה “כנראה” לתוכו מוכרת איזה שהיא צניעות שרוב הצרכנים דווקא נוטים להעריך. סלוגן טוב כאמור צריך להיות קליט, קצר וממצה, אך אם הוא מצליח להעביר מסר לגבי האופי של המוצר או החברה הרווח כפול. כמו כן, ניתן לראות שקרלסברג שהינה חברה של מוצר אחד בלבד בוחרת לציין אותו בסלוגן שלה, שהרי מבחינתה אין לה צורך בהבדלת המוצר מהמותג.
Drink different – תשתה אחרת – מאת שוופס
סלוגן אחרון שתחום חברות המשקאות יהיה הסלוגן של חברת שוופס, שיחד עם הפרסומות המצחיקות שלו גרם לנו לזכור אותו היטב. ניתן לראות שהחברה מנסה להאדיר את הבחירה שלנו במשקה שלהם על ידי מיתוגו כאחר, וכיוצא בכך למתג אותנו כמיוחדים יותר. דבר נוסף שעולה מהקמפיין של שוופס הוא השימוש החכם בסלוגן כחלק ממערך שיווקי. שהרי יותר מאשר אנחנו זוכרים את הסלוגן, אנחנו זוכרים את הקצב שלו, ולראייה, אנחנו בטוחים שבקריאת הסלוגן כבר בראש שלכם שמעתם אותו בקול האירופאי – בריטי של הקריין מהפרסומות.
Think different – תחשוב אחרת – מאת אפל
הסלוגן שהיה בשימוש בין 1997 ל-2002 עדיין חקוק במוחות רבים של משתמשי אפל בעולם, וזאת מפני שהוא מייצג היטב את ערכי החברה שנשארו כמעט זהים מיום פריצתה. חדשנות, מקוריות, ודברים שפועלים אחרת ממה שהרוב “הטיפש” עושה. כמעט אין אדם היום שמשתמש במוצרי אפל ולא ישבע לכם שהם טובים בכמה רמות מעל כל מכשיר אנדרואיד שראיתם, ייתכן שאובייקטיבית זה נכון, אך גם בהחלט ייתכן שזה חלק ממערך השיווק העצום של אפל, שגורמת לנו לחוש מוגנים יותר, עיצוביים יותר ומהירים יותר כשיש בידנו אייפון. בדומה לשוופס ה”ייחודיות” שממתגת את המוצר, עוברת בתורה אלינו וגורמת לנו לחוש חכמים יותר ושונים ביחס לשאר.
The happiest place on earth – המקום השמח ביותר על כדור הארץ – מאת וולט דיסני
האדם שהפך אנימציה של עכבר לאימפריה ששווה מיליארדים השתמש בין היתר בסלוגן קבוע בכל פארקי השעשועים שלו. ייתכן והסלוגן יצלצל לכם פחות מוכר ואולם ככל הנראה הסיבה תהיה שבארץ לא הושקעו כספים רבים על ידי החברה בפרסום ושיווק, וזאת מפני שהמרחק ביננו לפארקי השעשועים יחסית גדול, וכן כיוון שהאוכלוסייה בישראל אינה גדולה דיה. מנגד, זהו בהחלט אחד הסלוגנים המפורסמים בעולם ואין כמעט ילד או ילדה שלא חולמים להגיע למקום הכי שמח בעולם. הסלוגן מדגים היטב פנייה לקהלי היעד שלו, כשמצד אחד הוא פונה לילדים וגורם להם לדמיין כמה אושר יחוו אם יגיעו, ומצד שני פונה להורים ולסבים שהם הלכה למעשה הגורם המשלם וגורם להם להאמין שאם ייקחו את ילדיהם או נכדיהם לשם הם יתפסו כטובים ביותר בעולם בתפקידם.
The Best a Man Can Get – הכי טוב שגבר יכול לקבל – מאת ג’ילט
קצר, קולע, וחרף העובדה שלא מוזכר שם המוצר או החברה, משדר בדיוק לקהל היעד. מנגד, וכאן יש לקח מעניין, ייתכן וג’ילט ויתרו מהר מדי על 50% מהלקוחות הפוטנציאליות שלהם כשבחרו להתמקד רק בגברים.
Breakfast of Champions – ארוחת בוקר של אלופים – וויטנס
הסלוגן שעשה עליה ארצה משמש כדוגמה נוספת למיתוג של תחושה, במקום של מוצר, ובנוסף, משלב מסדר המעורר מעט השראה על ידי נטיעת בטחון עצמי, ואיזה הורה לא ירצה שבנותיו ובניו יקומו ויאכלו כמו אלופים?
I ❤️NY – אני [אוהב] את ניו-יורק – מאת שירותי הפיתוח של אמפייר סטייט
אחד הסלוגנים הקליטים שהעולם ידע, עשה שימוש באימוג’י לפני שבכלל ידענו מה זה וואטסאפ. כשחשבו כיצד למתג את העיר ולמשוך אליה תיירים החליטו להשתמש בסלוגן שמאז תפס תאוצה ואומץ על ידי כמעט כל עיר בעולם, ובתוך כך גם ירושלים שלנו. פשטות, ודוגמה נפלאה כיצד שילוב גרפיקה יכול לשאת את הסלוגן למרחקים.
Make America great again – להחזיר את אמריקה לגדולתה – אומץ על ידי קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ
הסלוגן שבמקור שימש את נשיא ארצות הברית לשעבר רונלד רייגן בקמפיין של 1979, נבחר על ידי דונלד טראמפ בקמיין של 2016, כאשר בשני המקרים דרך אגב, הוא הוביל לניצחון. Yes, we can הוא דוגמה נוספת לסלוגן אמריקאי שניצח מערכת בחירות, והמשותף לשניהם הוא מידת ההשראה שהם עוררו בבוחרים שלהם. בין אם לבנות את האימפריה האמריקאית מחדש, ובין אם באשר ליכולתם להשפיע. דוגמה נפלאה לכמה 3-4 מילים יכולות לשרת אותנו בהפצת המסר שאנחנו רוצים למכור.
שוברים את הראש על סלוגן מעולה ויצירתי לעסק שלכם? תנו לי לפצח אותו במקומכם 🙂
סלוגן טוב תלוי במספר גורמים שונים, ומטבע הדברים אי אפשר להמציא סלוגן שיגרום לציבור להיקשר למוצר סתם כך. אולם, יש כמה מאפיינים שאם הולכים לפיהם הסבירות להצליח עולה משמעותית:
קצר ולעניין: סלוגן טוב מכיל מסר קצר וקליט. ניתן לראות שכל הרשימה מכילה ביטויים של יותר מחמש – שש מילים ולא במקרה, מטרת הסלוגן היא שיזכרו אותו בקלות, ויקשרו אותו במהרה למוצר או לשירות שעבורו הוא נכתב. מגמה נוספת שמומלץ לאמץ בעניין זה, הוא סלוגן שגורם לנו לחוש קצת אחרת כשאנחנו שומעים אותו. בין אם לצחוק מעט או להתרגש, סלוגן שמוציא מאיתנו תגובה חיובית בהכרח יצור אצלינו תגובה טובה יותר למפרסם.
התמדה – בדומה להרבה תהליכים שלוקח להם זמן, גם הרצה של סלוגן דורשת עקביות. המחקרים מראים שסלוגן שחברה נצמדת אליו יעיל יותר, וזו אולי הסיבה שבדומה ללוגו מוצלח כשאנחנו רואים או שומעים סלוגן מפעם, גם אם החברה לא קיימת עוד, אנחנו מיד מזהים את המפרסם המקורי ונזכרים בו.
הליך החדרה – חשוב לזכור שסלוגן הוא רק חלק מקמפיין שיווקי העובד בכמה מישורים. זו הסיבה שכדאי להשקיע מאמץ בפרסום ובחשיפה דרך מספר פלטפורמות ושיטות שונות. יש לקחת בחשבון שההליך ההחדרה דורש לעיתים כסף וזמן, אך מנגד כאשר הצלחתם לפרוץ את תקרת הזכוכית המוניטין בשילוב הסלוגן יעשה את העבודה.
אימוץ לוגו – שיטה נוספת לחיזוק המותג היא שימוש בלוגו, והלחנת הסלוגן. בין אם אתם מפרסמי ענק, ובין אם כמו מרבית הסיכויים אתם עדיין לא, הצמדת לוגו תעשה לכם שירות לא פחות טוב מאשר סלוגן, שכן עיצוב חכם לסמל מסחרי יעשה ימתג אתכם בעיני הלקוחות שלכם. גם כאן יש מקום ליצירתיות, ואם תבחנו את הלוגו של ג’ילט תוכלו לשים לב ל”חתך” באות i, מחווה כמובן לסכיני הגילוח שהחברה מייצרת.
לצד ההמלצות יש גם כמה נקודות מהן כדאי להימנע כשבוחרים סלוגן שנרצה שלפיו יזהו אותנו.
התמקדות באחר – הסלוגן קודם כל בה לשרת אותנו, ובזבוז משאבים על פרסום חברה אחרת עשוי ראשית לעשות עוול למשאבים שהשקענו, ושנית להסית את האור ממש שחשוב. נסו להעביר מסר שמדייק מדוע אתם טובים בצורה אובייקטיבית, ולאו דווקא תוך השוואה ישירה לחברות מתחרות. יש לכך כמובן סייגים כשמדובר בפוסט ספציפי או באירוע נקודתי בדומה לקריסה של פייסבוק למספר שעות ולחגיגה שהתרחשה בטוויטר, אבל ברור שחברה רצינית לא יכולה על זה לבסס סיסמא שתייצג אותה למשך שנים.
שנון במחלוקת – שנינות היא דבר מעולה ונפלא, אבל לפני שאתם יוצאים סלוגן חדש מהניילון מומלץ להראות אותו לכמה אנשים סביבכם. אם אתם רואים שעליכם להסביר אותו לפחות לבן אדם אחד או שתיים מתוך עשר, סימן שיש סיבה לחשוד ועליכם לנסות אותו על עוד אנשים. חשוב שיהיה ניצוץ מיידי בין הציבור לסלוגן, כיוון שזמן החשיפה לפרסומות וקל וחומר לתמונה חולפת בפיד הוא כמעט אפסי, ולכן אם הלכתם לכיוון השנון, ודאו שיש לכם משהו שמעלה חיוך תוך פחות משניה, או שסתם תפספסו את ההזדמנות לקלוע.
זו גם ההזדמנות להגיד שרוב הסלוגנים לאו דווקא מחפשים שנינות, אלא יותר העברת מסר חדה לגבי המוצר או השירות שהם מציעים. נסו תחילה לחשוב על משהו פשוט שמייצג אתכם או את המוצר שלכם היטב, ומשם תתחילו לשחק איתו.
תיאור מנופח ומוגזם – הטיפ האחרון קשור בעיקר לאמינות. כדאי להימנע מהבטחת “האבטיח הכי יפה, עגול, ירוק מבחוץ אבל אדום מפנים ומתוק שאכלתם בחייכם”. ובנימה יותר רצינית, נסו לא להגזים בסופרלטיבים, ולהישאר צמודים לקרקע כדי לשדר מסר אמין לקהל שאליו אתם פונים. נקודה יפה בעניין זה ניתן לראות בסלוגן של קלסברג [כנראה הבירה הכי טובה בעולם], שהולך על מסר ברור אך שומר על צניעות וחיבור לקרקע תוך כדי.
סלוגן מעולה הוא כלי תמציתי בעל פוטנציאל עצום, ובכוחו לעשות עבורכם שירות אמיתי כאשר הוא מנוסח טוב. מומלץ להשקיע היטב בבחירת סלוגן נכון וממצה עבורכם, תוך כדי השקעה באפיקי שיווק מקבילים כדי לייצר השפעה רחבה יותר.
שיווק הוא כאמור שלב מפתח עבור המוצר או השירות שלכם, שאף אם הוא הכי טוב בשוק, ככל שלא ידעו עליו הוא עשוי להיעלם במרחב העצום של הרשת.
מחפשים קופירייטר מקצועי לשירותי כתיבת תוכן מעולים? דברו איתי 🙂
המחיר הוא פונקציה של מורכבות התחום, כמות סבבי התיקונים ומשתנים נוספים. לקבלת הצעת מחיר מדוייקת לחיבור סלוגן התקשרו ל 052-4888621
את הסלוגן מחבר קופירייטר מקצועי בעל ניסיון והבנה עמוקה בשיווק לצד ניסיון עשיר בתחום.
סלוגן היא סיסמת פרסום קצרה, קליטה וזכירה המופיעה לצד שם החברה והלוגו שלה.
תלוי. ישנם סלוגנים “פשוטים”יותר בהם התהליך קצר ולא מורכב. ישנם מקרים בהם הסלוגן מיועד לתחומים מורכבים יותר הדורשים העמקה.
Views: 2290