על חשיבות המיתוג לעסקים קטנים ובינוניים

מותג – “סך כל העמדות, הרגשות והתפיסות הקיימות אצל הצרכנים בנוגע לאובייקט, ארגון או רעיון מסוים”

עולם העסקים ומוצרי הצריכה המודרני נשען רובו ככולו על מגמה אחת- מיתוג. מיתוג טוב ונכון יכול להפיל ולהרים חברות. חברות רבות בכל העולם מוציאות תקציבי שיווק של מיליוני דולרים בכל שנה על מנת לשמר את המותג שלו ולנכס לו את הערכים הרצויים על ידי קהל היעד שלו. קחו לדוגמא מותג כמו Nike , ענקית אופנת הספורט העולמית. מהם המילים הראשונות אשר עולות בראשכם כאשר אתם רואים את הלוגו שלה, שומעים את הסלוגן שלה ( Just do it ) או שומעים את שמה? עולם האסוציאציות לגבי Nike הוא די גלובלי. בדר”כ יעלו מילים כמו “אופנה” או “הצלחה” , גם מילים כמו “ניצחון” , “אורח חיים” “ספורט” , “צעירים” , “כדורסל” ועוד. מה תורם לכך שבכל העולם אלו המילים וזהות להן ייקשרו באופן אסוציאטיבי ומיידי למותג? התשובה היא פשוטה- מיתוג. החברה משקיעה מיליוני דולרים בכל שנה בכל מדינה בה הם פעילים על מנת לנכס לעצמה בתודעת הצרכן את הערכים שחרטה על דגלה. המיתוג של Nike מתחיל מהסלוגן הכל כך מוכר שלה שמעורר עולם שלם של חוויות ורגשות ועד השפה הגרפית והעיצובית שלה וההשקעה בכל פרט ופרט בתקשורת שלה עם הלקוחות שלה והעולם. בגלל זה צעיר בן 16 מרעננה יחשוב על Nike בדיוק באותו עולם מושגים כפי שחושב עליה בן 40 מפאריס. מיתוג. לכן, שערוריית דרך ייצור הנעליים של החברה בווייטנאם לא הייתה מכה למכירות שלה אלא למותג שלה. הקישור של החברה למושגים כמו “ניצול” ו”השפלה” נוגדים באופן מוחלט את ערכי המותג ואת השפה שלו ולכן הפגיעה הינה תדמיתית בעיקרה.

אולם, האם מיתוג אכותי ומושקע הוא נחלתם הבלעדית של חברות גלובליות עם תקציבי ענק? ממש לא. היום גם עסקים קטנים מבינים את חשיבות המיתוג שלהם ויצירת בידול משמעותי מול התחרות. גם מטפל אלטרנטיבי או יצרן שוקולד קטן יודעים שניראות היא שם המשחק, שמיתוג הוא הכלי. אם כן, כיצד מייצרים מיתוג עבור עסקים קטנים? בדיוק כפי שעושים עבור עסקים גדולים אך בנפחי תקציב שונים, כמובן. גם עסק קטן צריך לבחון את הסביבה התחרותית שלו, לבחון את נקודות החוזק והשונות שלו מול התחרות, לייצר שם קליט לעסק וסלוגן זכיר, לעצב לוגו שיהיה מזוהה איתו בכל המדיות, לייצר “שפת מותג” אשר מהווה נגזרת של “ערכי המותג” והתאמתה לקהל היעד (שפה פשוטה, שפה גבוה,מתחכמת, מתוחכמת ועוד) , לבנות אתר אינטרנט שיהווה את תעודת הזהות שלו ונקודת המפגש הראשונית עם הלקוח ,בניית נוכחות במדיה החברתית ויצירת תקשורת בלתי אמצעית עם הלקוחות הפוטנציאליים, כתיבת בלוג מקצועי, השתתפות בפורומים מתאימים ועוד .

מיתוג טוב אינה רק שאלה של הקמת המותג בשלביו הראשונים של העסק. עלויות מיתוג כיום,בעידן האינטרנט, אינן גבוהות כשהיו היות והאינטרנט מציע כלים מצויינים לשם כך וישנם יותר ויותר אנשי מקצוע אכותיים אשר מספקים שרותי מיתוג טובים במחירים סבירים. העניין במיתוג, אם כן, הוא לא רק ההקמה אלא בעיקר התחזוקה. מותג יש לתחזק. מותג יש לשמר. צריך לחדש,להפתיע, לשמור את המותג בתודעה ולהיות נוכח במדיות בהן נמצאים הלקוחות שלו.

לפני פתיחת עסק חדש? מחפשים איך לשפר את העסק הקיים? ביחנו את אסטרטגיית המיתוג שלכם, היא מקןם טוב להתחיל בו.