כך תמנע מהאישיות שלך להרוס לך את העסק

אורי שקד, קופירייטר, כתיבה שיווקית

 

כל בעל עסק יודע, כמו כל אדם, מהן התכונות האישיות הטובות והפחות טובות שלו, אך כמה מכם באמת יודעים אילו תכונות כדאי להחצין בעסק ואילו יש “להשאיר בבית”?

חלק 1:
5 התכונות שאסור לך להראות בעסק

הקמת עסק היא עניין לא פשוט, וסביר להניח שאם הקמתם אחד כזה יש בכם תכונות יפות וטובות ככושר יזמות, עצמאות, אומץ, בטחון עצמי ועוד. אולם, בעלי עסקים רבים יכולים להיות גם, במקביל, תובעניים מאד, קצרי רוח, נוטים לרגוז, קטנוניים וכדומה.
כאשר אתם מקימים עסק – האישיות שלכם באה אתכם. זאת עסקת חבילה לכל דבר ועניין. אולם, כפי שאתם לומדים דברים שונים אשר מייעלים לכם את הפעילות העסקית – כך אני ממליץ ללמוד על מינוף או הסתרת תכונות אישיות בעסק.

לנוחיותכם, מצ”ב 5 תכונות בסיסיות שעשויות להפריע לכם בניהול ובצמיחה של העסק שלכם:

חוסר סבלנות

אם אתם סבלניים מטבעכם – הרווחתם. אם לאו, דעו לכם שסבלנות, כמו גם סובלנות, היא תכונה נרכשת וכדאי מאד ללמוד להיות סבלני וסובלני, לטובת העסק ובכלל. בהיעדר סבלנות – לקוח איטי או מעצבן יכול לגרום לנו לאבד את הסבלנות מהר ולאבד את העסקה. לקוח אשר אינו דובר את השפה על בוריה ומעמיד את הסובלנות שלנו במבחן, אף הוא מאיים על שלמותה של העסקה. עובד אשר לומד את העבודה בצורה איטית משציפינו, סחורה שאינה מגיעה במועדה ועוד כהנה וכהנה דוגמאות יכולות להרוס אותנו, אם אין לנו את הסבלנות הנדרשת.
הדרך לרכישת סבלנות וסובלנות אינה מפרכת; ניתן ללמוד להיאזר בסבלנות באופן עצמאי על ידי “לקיחת נשימה” וספירה עד 10 בכל פעם שמתחשק לנו “לפתוח את הפה” על לקוח / עובד, או להיעזר באיש מקצוע (מטפל או מטפל אלטרנטיבי) להרגעת ה”אש”. זה לוקח זמן, אבל זה כדאי!

קמצנות

כל בעל עסק יודע שהקמת העסק כרוכה בהוצאות רבות; פתיחת תיק, גיוס עובדים, הקמת אתר, שיווק, מערך מכירות… לכל פעולה נדרש תשלום עוד בטרם התבצעה המכירה הראשונה.
בעלי עסקים רבים נבהלים מן ההשקעה הראשונית ורודפים אחר ההחזר שלה, אך זאת בהחלט אינה התנהלות מומלצת לעסק. ככל שתשקיע יותר – תקבל יותר. אם תשלם משכורות גבוהות יותר, תקבל עובדים איכותיים יותר. אם תשלם יותר על שכירות, תרוויח לוקיישן טוב יותר. אם תשלם יותר על שיווק, תרוויח הרבה יותר חשיפות ולידים.
לפיכך, אם אתה קמצן או חסכן באופייך, נסה לראות את העסק כהתנהלות נפרדת: פתח לו חשבון בנק נפרד, הכן תוכנית ובה סכום אשר אתה מקצה, מראש, להפסדים צפויים והכן את עצמך לתקופה ארוכה בה ההכנסות מהעסק לא יכסו את ההשקעה. לקוחות רואים ו”מריחים” קמצנות, ובסופו של דבר – קמצנות מובילה לחיים מן היד לפה ולא לגדילה וצמיחה.
אורי שקד, קופירייטר, כתיבה שיווקית

ציניות

באופן כללי, כאשר היא מאוזנת, ציניות היא תכונה נהדרת המעידה על חכמה, חוש הומור ויכולת תפישת מציאות רחבה. המזל הרע הוא שלא כולם מבינים ציניות, לא כל שכן אנשים זרים, אשר אינם מודעים לחלק זה באופי שלך. הערה צינית ללקוח עשויה לא רק לבטל את העסקה עם אותו לקוח, אלא גם לעשות לה כנפיים וליצור לך מוניטין שלילי. קריצה צינית לעובדת יכולה להתפרש שלא כשורה ולגרור אותך להליך כלכלי או משפטי לא פשוט.
לפיכך, השאר את הציניות שלך בתיק המסמכים עד לרגע בו תרגיש בטוח עם האדם העומד מולך – עובד או לקוח. ציניות היא עניין אינטימי, סאבטקסט שעובר בין שני אנשים שמכירים זה את זה. רק ברגע בו נבנתה כבר האינטימיות שלך עם העומד מולך – רק אז אתה מוזמן להשתמש בה (וגם אז, בעדינות).

ריכוזיות

ריכוזיות היא נהדרת כאשר אתה עובד יחיד בעסק שהקמת – אתה יודע מה צריך לעשות, איך ומתי ואתה גם עומד בזה! אולם, ברגע בו אתה מעסיק עובדים או קבלני משנה, הם, לרוב, מצפים לעבוד עבור המשכורת שאתה משלם להם. לרוב העובדים לא נוח להיות בפוזיציה של “ביצועיסטים” בלבד. אז נכון, קל ומהיר יותר לעשות לבד מאשר להסביר לאחרים כיצד לעשות, אך בטווח הרחוק – אם תעשה הכל לבד, העסק שלך לא יתקדם מעבר לקצה אפך.
גם אם זה לא קל, וגם אם בביתך אתה עושה הכל לבד – סמוך על עצמך שגייסת את העובד הנכון ו”שחרר” לו את החבל בהתאם ליכולותיו. מעבר לכך שמדובר בשיעור טוב בסובלנות, מדובר בצעד עסקי יעיל נטו עבור העסק שלך.

כך תמנע מהאישיות שלך להרוס לך את העסק
ריכוזיות? לא אצלנו

התנשאות

יש בעלי עסקים מתנשאים אשר הם מתנשאים גם ב”חיים האזרחיים”, אך ישנם בעלי עסקים רבים שעם הקמת העסק מקבלים ניפוח חזה והרמת אף אוטומטיים. בגדול – מגיע לכם. הרמתם עסק במו ידיכם ובאמת – שאפו! כעת, לאחר ששאפתם אוויר הרים, עליכם לזכור שאתם מנהלים. עובדים, כמו גם לקוחות, אינם מחבבים אנשים מתנשאים, לא כל שכן מנהלים. מעצם היותכם “בעלי הבית”, הרי שאתם בעמדה גבוהה יותר ואין שום צורך להוסיף עליה נופך של מרות, ידענות או התנשאות. נהפוך הוא, העמדה הבכירה בה אתם נמצאים יכולה לאפשר לכם לשים את מאמצי ה”שואו” בצד ולהתמקד בעבודה בין אישית צמודה, עבודת צוות, הדרכה וניהול פרופר.


אורי שקד, קופירייטר, כתיבה שיווקית

 

אין ספק שישנן עוד ועוד תכונות שליליות אשר מקומן אינו בעסק, אולם אלה הן 5 התכונות העיקריות אשר יכולות להפוך את העסק שלכם מעסק שורד לעסק צומח ומשדר אופטימיות לעצמו ולסביבה.

Comments

תגובות

השארת תגובה