
העולם שלנו מוצף באנשי תוכן, מוכשרים יותר או פחות, כאלו שכתיבת תוכן היא מקור הכנסה עבורם. כשירות לציבור הרחב, הכנו לכם מילון מפורט ובו כל מה שדרוש לכם על מנת להיות איש תוכן מ ע ו ל ה, מ-א' ועד ת':
אהבה למילה הכתובה, אהבה לאנשים, אהבה לסיפורים… איש תוכן מעולה, הוא כזה שחי ונושם את השפה בה הוא כותב, מתעדכן בחידושים, מתעצבן מטעויות ויודע לעשות אקרובטיקה של מילים כדי ליצור מהן יצירה אותנטית, מהלב.
איש תוכן מעולה חייב לדעת לשאת ביקורת – גם כלפי עצמו והתוכן שהוא מייצר, וגם כלפי אחרים והתוכן שהם מייצרים. בהיעדר חוש ביקורת מפותח ובהיעדר יכולת (מנומסת!) של העברת ביקורת, עשוי איש התוכן להתאהב בטקסטים שלו עצמו ולא להיות מסוגל לשנות אותם, או גרוע מכך – הוא עלול להתאהב בטקסטים של אחרים ולהעתיק אותם, אחד לאחד.
כשמדובר בתוכן, אין ספק שעל השלם להיות גדול מסך חלקיו. אין די בכותרת אטרקטיבית, בתמונה סוף הדרך או במידע מאד חיוני שמועבר במאמר; איש תוכן מעולה הוא כזה שמצליח לייצר פריטי תוכן מעולים, כאלה שלא תלויים באלמנטים מהם הם מורכבים, אלא בנימה ובנראות הכוללת של פריט התוכן.
לכל איש תוכן, גם למעולים שבהם, יש תקופות עמוסות ותקופות פחות עמוסות. פה אוגוסט, שם עונת החגים, פה מיתון, שם אינתיפאדה… איש תוכן מעולה אשר יודע שהוא כזה ושואף להיות כזה לאורך זמן, חייב לדבוק במטרה, להמשיך לכתוב, לייצר תוכן, להתאים את עצמו לתקופה ולמצב ולא להיבהל מה"אין".
סרטים, סדרות טלוויזיה, ספרי מופת, קומיקס, פילוסופיה, יהדות, פסיכולוגיה, קרימינולוגיה, אנתרופולוגיה, עולם החיות, התואר שלמדת באוניברסיטה, הקורס ההוא שלקחת אז במדבר ואפילו ההזיות הפסיכדליות של חבר שלך שם באשראם בהודו… כולם טובים וראויים לשאוב מהם השראה ולתת להם להצית את הדמיון ואת הרעיון הבא למאמר שלך.
לא כולם מתים עליו, לא כולם פותחים אותו עם רמקולים, לא תמיד קל לעשות אותו בצורה מקצועית, אבל היום מדובר בעובדה ברורה – איש תוכן מעולה חייב לדעת לייצר גם סרטוני תוכן, כדי לשרת את פייסבוק המלך!
זאת יכולה להיות גם עוגת שמרים, שורה של שוקולד פרה תות או אצבע תחובה בקופסה של שוקולד השחר… העיקר שיהיה שם משהו מתוק שיעזור לאיש התוכן להתרומם באמצע היום ולהתמלא בדלק הדרוש לו לעוד מאמר, עוד שיחה עם הלקוח, עוד פגישה או עוד פיצוח בריף. וכן, זה בהחלט דורש משמעת עצמית, אבל הלא זה היה תנאי מוקדם להפיכתך לאיש תוכן!
אחד הדברים הנוחים אצל אנשי תוכן, הוא השליטה בזמן והיכולת ליהנות מהמשפחה באופן רחב יותר. אנשי תוכן מעולים, יודעים גם להיות קשובים למתרחש ולשאוב רעיונות מבני הזוג, הילדים, החמות, הכלב וכל מה שסובב את חיי המשפחה שלהם.
כאמור, העולם שלנו מוצף באנשי תוכן טובים יותר או פחות. איש תוכן מעולה חייב להיות טוב יותר. טוב יותר בכתיבה, טוב יותר בזמינות, טוב יותר בתמחור, טוב יותר בשיווק ובקיצור – טוב יותר מכל אנשי התוכן בסביבתו, אחרת פשוט לא תהיה לו עבודה (ולך תהיה טוב יותר בעבודה אחרת…)
אחד הדברים הבסיסיים שכל איש תוכן חייב לשאת בכליו זה ידע. ידע כללי זה מאסט, אולם ידע נרחב בתחומים ספציפיים הוא בכלל יתרון עצום. זה נכון שהיום אפשר למצוא הכול בגוגל, אולם רק כשאתה בעל ידע, אתה יודע לבצע את החיפוש הנכון ואת הסינון הנכון של התוצאות.
כן, זה מפליא, אבל יש היום אנשי תוכן שאין להם שום כישרון כתיבה. אל תשאלו איך זה קרה, אבל עובדה! עם זאת, בשביל להיות איש תוכן מעולה, אתה חייב להגיע עם כישרון כתיבה מהבית, כזה שפיתחת בחוג כתיבה יוצרת ביסודי, כזה שהשתמשת בו בשביל לכתוב את ספרי המחזור בבית הספר ואת השיר שיורד על הסמל בסוף הטירונות. אם זה לא שם – זה כנראה לא קיים.
לדעת להגיד "לא" לעבודות, זה אחד הכלים היותר שנויים במחלוקת של אנשי התוכן, אבל הוא בכל זאת חיוני. אם מדובר בעבודה בתחום שאינך מכיר כלל, בעבודה שלוח הזמנים שלה לא נראה לך הגיוני, בעבודה שהתשלום עליה נראה לך לא סביר – עליך ללמוד להגיד "לא", כי איש תוכן מעולה מכיר את הגבולות שלו היטב, מה שעוזר לו להיות מחודד ולהמשיך להיות מעולה.
כן, כן, הערך הזה מתכתב עם "השראה". איש תוכן מעולה מסתובב עם מחברת, אמתית או וירטואלית, כזאת שאפשר לכתוב בה בדלי רעיונות, הקשרים ואסוציאציות, כזאת שאפשר לשלוף באמצע פקק, סרט, בילוי עם הילדים או אפילו בהתעוררות מחלום באמצע הלילה. כי חיי היומיום שלנו מורכבים מרגעים קטנים של השראה, וחבל שנפספס אותם.
כאן טמון ההבדל בין איש תוכן מעולה לסתם איש תוכן. בנשמה. באיך שפריט התוכן שלך נראה בסוף, ורואים שיש בו משהו ממך, מהלב שלך ומהאמונות שלך. כי לכתוב בלי נשמה, מייצר רשימות טכניות מתישות, וזה ממש לא מה שמצפים ממך בתור איש תוכן מעולה.
הלקוח נסע לחו"ל. הבריף מתעכב. הלקוחה יצאה לחופשת לידה. נדחתה ההשקה של המוצר. האתר עוד לא עלה לאוויר. המנכ"ל התחרט. אלפי סיבות מעכבות את פריטי התוכן שלנו, וכל איש תוכן מעולה חייב לדעת את שם המשחק. סבלנות.
יכולת עריכה היא כישרון על, שהופך אותך לאיש תוכן מעולה של ממש. היכולת לערוך את הטקסט היבש של מחלקת יחסי הציבור, או את הטקסט הרגשני יתר על המידה של הלקוח היא דבר חשוב, אולם חשוב יותר מכך – לדעת לערוך את עצמך ואת פריטי התוכן שאתה בעצמך יצרת. איש תוכן הוא שניים במחיר אחד – כותב ועורך, ואם הוא אינו יודע לעבור על הטקסט שלו, לקצץ, לתקן ולסגנן אותו, אז יש לו עוד הרבה מה ללמוד.
נהוג לחשוב שאנשי תוכן עובדים בפיג'מה, מאחר שהם עובדים מהבית… לכן, מי ששואף להיות איש תוכן מעולה, חייב להצטייד בפיג'מה שמכבדת את עצמה, ולא סתם טי שירט מהוה ומכנסי טריינינג!
כל אנשי התוכן נושאים על לבם צלקות – לקוחה עצבנית שעשתה להם שיימינג, לקוח שדיבר אליהם בצורה מכוערת, חברה שלא שילמה להם את שכרם ושאר מרעין בשין.
ההבדל בין אנשי תוכן בינוניים למעולים, היא ש"מכל מלמדינו השכלנו", וגם את הצלקות האלה אנשי תוכן מעולים יותר לנצל לטובתם ולטובת התנהלות טובה ונכונה יותר בהמשך הדרך.
איש תוכן מעולה חייב לצרוך תוכן מעולה, אך לא זאת גם זאת – איש תוכן שמתפרנס ממילים, חייב להרחיב את אוצר המלים שלו באופן תדיר, להיחשף למספר השימושים הרב ביותר שלהן ולראות אותן לובשות ופושטות צורה. ואת זה אפשר לעשות רק על ידי קריאה. נקודה.
יש אינספור דברים שעלולים לעצבן אנשי תוכן (ובדרך כלל, בלי להעליב, הם באים מן הצד של הלקוח…); לכן רצוי שבכיס של הפיג'מה (ע"ע פ) ישב לו בקבוק רגיעון מבוסס על פרחי באך, הומיאופתיה, מים צלולים ממעיין בו לא טבל ישראלי מעולם או כל דבר אחר שיעזור לאיש התוכן להירגע מעת לעת.
שיטוט חסר תכלית אצל אחד, הופך למסע מלא השראה אצל איש תוכן מעולה (תשאלו את וולטר בנג'מין, הוא בנה על זה קריירה!). מאחר שאנשי תוכן גם כך יושבים ליד המחשב 24/7, אזי שיטוט ברשת הוא לחם חוקם, וכן – זאת עבודה. אצל אנשי תוכן מעולים שהצ'אקרות שלהן פתוחות כל הזמן, גם פוסט של הדודה בפייסבוק עשוי להצית את הדמיון.
אנשי תוכן מעולים לא קמים בבוקר באנחה, לעוד יום עבודה מבאס. הם קמים מלאי תשוקה למקצוע בו בחרו, רעבים להניח את ידם על ה-WORD ולבשר לעולם על כל מה שמתרוצץ במוחם. להיות איש תוכן מעולה זאת עבודה שהמנוע שלה הוא תשוקה. אם יש לך את זה – אתה לגמרי בדרך הנכונה!
צריכים שרותי קופירייטינג או כתיבת תוכן ממישהו שכבר יודע את כל ה א-ב אפילו בע"פ? אז צרו איתי קשר, אני מבטיח להיות נחמד 🙂
Views: 122