מתכננים לבנות אתר וורדפרס חדש לעסק שלכם? סימן טוב ומזל טוב! עצם העובדה שבחרתם בוורדפרס היא כבר התחלה טובה. וורדפרס היא פלטפורמת הקוד הפתוח המובילה כיום בעולם לבניית אתרים, בלוגים וניהול תוכן. קרוב ל 200 מיליון אתרים ברחבי העולם נבנו על גבי וורדפרס ועושים שימוש ב CMS (מערכת ניהול התוכן שלה) להעלאת תכנים לאינטרנט. עד כאן הכל טוב? מצויין, ממשיכים.
מדובר במדריך די ארוך אבל שווה את הזמן וההשקעה שלכם. מוכנים? קדימה, צוללים.
וורדפרס היא הבחירה הטבעית היום עבור מיליוני עסקים, בוני אתרים ובלוגרים בכל העולם. הסיבות לכך הן רבות. אחת הסיבות המרכזיות בעיניי הן אפשרויות העיצוב. אחד היתרונות הגדולים של וורדפרס הן התבניות. אם בעבר היה צורך בהבנה עמוקה בעיצוב, הרי שכיום ניתן לקנות תבניות מוכנות ברמה גבוה מאד ובמחיר סביר מאד (כמה עשרות דולרים בודדים) ולהתחיל “לשחק איתן”. כמובן שאם רוצים להגיע לרמה גבוהה, גם כאן רצוי להעזר בשרותי עיצוב של סטודיו מקצועי.
סיבה נוספת הם הווידג’טים והפלאגאינים, או כמו שהם נקראים בעברית “תוספים”. בעבר, אם רציתם להוסיף פונקציונליות חדשה לאתר שלכם הייתם תלויים בחסדיו של המתכנת שבנה את האתר ובעיקר בתקציב. עם וורדפרס המציאות השתנתה לחלוטין. כיום, ניתן להוריד ולהתקין באתר הוורדפרס שלכם תוספים קטנים וחכמים שבשניות מוסיפים להם (ולרוב בחינם) בדיוק את מה שרציתם.
השלב הראשון בבניית אתר הוורדפרס החדש שלכם הוא התכנון והאפיון שלו. מה הכוונה? שאלה טובה. אפיון הוא מסמך ראשוני מפורט המסביר בדיוק איזה סוג תוכן עומד להופיע באתר, אלו עמודים יהיו בו, האם יהיה בו בלוג או לא (רמז, התשובה הנכונה היא “כן” ,יהיה בו בלוג כי זה טוב לקידום) ועוד אזורי תוכן נוספים.
בתור התחלה חשבו על הדבר החשוב ביותר – קהל היעד. מי הם הגולשים אשר אתם רוצים שיגיעו לאתר, מה הם מחפשים, מה חשוב להם? תכננו את מה שמכונה user journey, מהו המסלול שעובר הלקוח מהרגע שהגיע לאתר שלכם וכיצד יוגש לו התוכן שלשמו הוא הגיע.
שני העמודים החשובים ביותר באתר שלכם הם עמוד הבית ועמוד ה”אודות“. לרוב, אלו הם שני העמודים הנצפים ביותר באתר. תכננו עמודים אלו בצורה קפדנית כך שיהיה למבקרי האתר שלכם נוח לקרוא את התוכן שלכם ולהבין אותו. נתון חשוב במיוחד שעליכם להביא בחשבון הוא שמרבית הגולשים קובעים האם הם ימשיכו לגלוש באתר בתוך פרק זמן של עד שלושת השניות הראשונות בהן הם הגיעו אליו. עד שלוש שניות, זה הכל! לאור נתון זה, תכננו במיוחד את עמוד הבית כך שיבהיר לגולש במהירות (עד שלוש שניות…) לאן הוא הגיע ומה התועלת המרכזית שתצא לו מביקור באתר שלכם. הפתרון לכך הוא שימוש בתמונות נכונות לצד קופירייטינג מדוייק. השקיעו זמן ומחשבה בנקודה זו, היא קריטית להצלחת האתר שלכם. הקפידו על מבנה תוכן נכון וכתיבה איכותית לאורך כל העמוד, זה חשוב מאין כמוהו. רוצים לדעת איך לכתוב את עמוד “האודות” שלכם כמו שצריך? הקליקו כאן.
הקדישו מחשבה להירארכיה של האתר שלכם, למבנה הקישורים והצגת התוכן שלו, הדבר חשוב לחווית המשתמש שלכם ובמיוחד ל”אח הגדול” מגוגל שמעריך חווית משתמש איכותית. לא יודעים איך לעשות את זה? ממליץ בחום להעזר במקדם אתרים מקצועי שילווה את התהליך מהרגע הראשון (עוד נגיע לנושא הזה בהמשך).
הצעד הראשון בדרך לבניית האתר שלכם הוא קניית שם מתחם, או בלעז- Domain. שם מתחם הוא הכתובת שהגולשים יצטרכו להקליד או להקליק עליה על מנת להגיע לאתר שלכם. הדומיין של אתר זה, למשל, הוא www.key-word.co.il. הסיומת co.il מעידה על חברה, אתר, ישראליים. אתם עסק שממוקם ופועל בארץ? אין לכם ממש צורך בדומיין עם סיומת .com. היא אמנם סיומת פופולארית אבל בגלל זה קשה למצוא דומיינים טובים עם סיומת זו.
עלות קניית דומיין נעה בסביבות העשרות השקלים הבודדים. אולם, שימו לב- אינכם ממש “קונים” את הדומיין אלא את זכות השימוש בו לפרק זמן מסויים (המינימום בדר”כ עומד על שנה). לאחר פרק זמן ה”ליסינג” של הדומיין שלכם תצטרכו לשלם שוב עבור שנה נוספת (או תקופה ארוכה יותר). מסיבה זו חשוב לעקוב אחר הודעות רשם הדומיינים שלכם ולוודא שאתם מחדשים אותו בזמן.
איפה לקנות דומיינים? דומיינים ישראליים אני בדר”כ נוהג לקנות ב internic.co.il. דומיינים בינלאומיים אני נוהג לקנות ב godaddy.com. מוזמנים למצוא את רשם הדומיינים המועדף עליכם ולקנות ממנו.
כן, אני יודע, נשמע כמו שאלה טפשית, וורדפרס…אבל רגע! וורדפרס מציעה שתי אפשרויות לבניית אתרים ובלוגים:
מבולבלים? אנחנו לא…נשמח לייעץ לכם במה לבחור. המלצה שלנו – WordPress.org -מקצועי יותר, עשיר יותר, גמיש יותר.
סיימתם לתכנן ולאפיין את אתר הוורדפרס שלכם ובחרתם לעבוד על wordpress.org? אפשר להתקדם. בשלב הבא נבחר תבנית שתשמש כבסיס לעיצוב ובניית האתר. “תבנית” היא למעשה עיצוב מוכן המולבש על מערכת ניהול התוכן של וורדפרס שמאפשרת לכם לבצע בה שינויים ועריכות. בעבר, על מנת להקים אתר וורדפרס בעברית, היה צורך להפוך את התבנית מ LTR (כיווניות השפה משמאל לימין) ל RTL (כיווניות השפה מימין לשמאל), עובדה שחייבה התערבות מתכנת ועלויות גבוהות יותר. כיום, ישנן תבניות וורדפרס מעולות אשר כבר מגיעות מוכנות לכתיבה בעברית ומקצרת את זמני העבודה והעלויות.
השיטה הנוחה ביותר כיום לבנות אתרים מדהימים ופונקציונליים היא באמצעות בילדר. הבילדר הוא ממשק Drag&Drop נוח ואינטואיטיבי שמאפשר לבנות אתרי וורדפרס בצורה קלה ונוחה. הבילדר הטוב ביותר כיום לטעמי הוא Elementor שאפילו מקל על העבודה ומאפשר יצירת ועריכת דפים בזמן אמת. שווה לבדוק אותו (חינמי בגרסת הבסיס אבל בהחלט שווה לשדרג לגרסת ה Pro!). אלמנטור מאפשר בניית אתרים מעלים ומעוצבים בקלות יחסית וללא צורך בידע בכתיבת קוד. אם אתם מוכנים לצלול קצת לעומק העניינים תגלו כלי עבודה מצויין שיאפשר לכם המון גמישות ואינסוף אפשרויות.
היום אי אפשר להתעלם מהנושא. שיווק העסק שלכם יהיה לכם קל הרבה יותר אם גוגל תחליט שהאתר שלכם ראוי להכלל בעמוד התוצאות הראשון שלה. אז איך עושים את זה? לצערי, ולצערם של רבים וטובים אחרים, מדובר בעבודה מורכבת המצריכה אורך נשימה ופעילות רציפה, בעיקר בתחום התוכן.
בנושא הקידום האורגני (SEO) צריך להתחיל לטפל עוד בשלב בניית האתר על מנת למנוע עבודה כפולה בעתיד ושינויים לאחר סיום העבודה. אם אתם לא יודעים איך לעשות את זה לבד (וסביר להניח שאתם לא…), העזרו באיש מקצוע שילווה אתכם אפילו רק בשלב זה.
למזלכם, וורדפרס היא מה שמכונה Google friendly,מה שאומר שהיא פלטפורמה נוחה לקידום, וזוהי כבר התחלה טובה. קידום האתר שלכם נחלק למספר פעולות בשלב הבנייה, החל ממבנה אתר נכון, הירארכיה, כתיבה שיווקית מדוייקת ואפקטיבית ,שימוש מושכל בתמונות ,התמקדות בביטויים ומילות מפתח, קוד אתר “נקי”, מהירות טעינה וביצועים ועוד. קיבלתם סחרחורת כבר? לא נורא, זה מה יש…תוכלו לעשות את כל זה לבד תוך שימוש במדריכים אינטרנטיים או,שוב, לשלם לאיש מקצוע שיעשה את זה עבורכם כבר בשלב ההקמה. ההמלצה שלנו – קחו איש מקצוע שאתם סומכים עליו וחסכו זמן וכאב ראש.
העניין עם קידום אורגני (הופעה במקומות גבוהים בתוצאות החיפוש בגוגל, בניגוד לפרסום של מודעות ממומנות – PPCׂ) שבניגוד למצב בעבר בו בעיקר נדרשתם לקישורים איכותיים ותוכן טרי ורלבנטי לאתר שלכם, הרי שהיום נושא הקידום הפך למורכב הרבה יותר ומורכב מיותר פרמטרים – חלקם תכניים וחלקם טכניים (מהירות טעינת האתר, מבנה האתר, קוד תקין ועוד) ולכן רצוי לטפל בכמה שיותר נושאים בשלב ההקמה ולאחריה לדאוג להיות עם אצבע על הדופק.
על מנת לקדם את האתר שלכם במקצועיות התקינו את התוסף Yoast SEO .התוסף המקצועי הזה יאפשר לכם להכין בצורה טובה יותר את האתר שלכם למנועי החיפוש (או כמו שהם נקראים בקצרה : “גוגל”…). לא יודעים לבד? חפשו איש מקצוע, זה שווה את זה.
על מנת להקל על גוגל לאנדקס את האתר החדש והנוצץ שלכם, הקפידו להזין בתוסף ה SEO שלכם ( Yoast) את הכותרת המתאימות ,התיאורים והקפידו על מילות המפתח בעמודים הרלבנטיים. כמו כן, הקפידו שתהיה לכם מפת אתר (XML), תמצאו את האפשרות הזו גם ב Yoast. מדובר בתוסף איכותי מאד ופופולארי אבל הוא מצריך ידע והבנה מסויימים בעולם הקידום, אבל אף אחד לא אמר שבאנו הנה בשביל הכייף ..:-)
חשוב מאד – כל עוד האתר לא הושק, הקפידו שלא יהיה גלוי למנועי החיפוש. איך עושים את זה? בוורדפרס זה פשוט: הכנסו ללוח הבקרה> הגדרות> קריאה. אחת ההגדרות מאפשרת לכם להודיע למנועי החיפוש לא לאנדקס את האתר שלכם עד שיהיה מוכן. פשוט סמנו את האפשרות ב”וי” ואתם מסודרים. לא פחות חשוב מאד- עם העלאת האתר הסירו את סימון ה”וי” על מנת שגוגל כן יוכל להתחיל לסרוק את האתר שלכם.
על מנת לבדוק את מיקום האתר שלכם במילות המפתח שבחרתם לקדם אתם יכולים להעזר בכלי שנקרא kolyom. ישנם עוד הרבה מאד כלים לבדיקת המיקומים שלכם כמובן, בדקו איזה הכי מתאים לכם. לאחר שבניתם את האתר, פתחו חשבון, הזינו את מילות המפתח שלכם למעקב ובדקו כיצד האתר שלכם מתפקד. אני אישית משתמש במערכת מעולה בשם SERanking עם ממשק קל ונוח לתפעול והבנה. חפשו את זאת שהכי מתאימה לצרכם שלכם.
אוקיי, בחרתם פלטפורמה, בחרתם תבנית, עשיתם אפיון ואתם מוכנים להתחיל לבנות את האתר. מה עכשיו? ובכן, בדיוק כמו בנדל”ן, שלושת הדברים החשובים ביותר באתר שלכם הם תוכן, תוכן ותוכן. למה תוכן? כי עולם השיווק המודרני בנוי על תוכן,זה למה.
הלקוחות שלכם מוצפים כל היום במסרים שיווקיים , כל היום מישהו מנסה למכור להם משהו (וסביר להניח שגם אתם) , אז למה שיקנו דווקא מכם? למה שישארו דווקא באתר שלכם? הסיבה – תוכן שמייצר ערך מוסף. נכון, אתם צריכים לספר ללקוחות שלכם מה אתם עושים אבל יש דרך לעשות את זה.
תוכן איכותי לאתר שלכם יכול להיות הגורם המבדל המרכזי מול המתחרים שלכם וזה שיגרום ללקוחות שלכם להעדיף אתכם על פני עסקים אחרים. על מה
אני מדבר? תארו לעצמכם שאתם נכנסים לחנות מעוצבת בקניון. המדפים מלאים בסחורה, המוסיקה נעימה והכל נראה טוב. אבל אז ניגשת אליכם המוכרת, לועסת מסטיק, מסלסלת לעצמה את הצמה ואומרת “מה קורה,כפרה?”. מה הסיכוי שתקנו ממנה? אז אתם והאתר שלכם. הוא יכול להראות נפלא, בנוי לתלפיות אבל אז הגולש מתחיל לקרוא ו…
טוב, הבנת את המסר, כפרה? 🙂
תוכן שיווקי אמור לתמוך במאמצי הקידום שלכם מול גוגל. רצוי לעשות מחקר מילות מפתח, לברר מהם הביטויים החשובים עבור העסק שלכם ולשלב אותם במקומות הנכונים בתוכן, בתגיות, בכותרות וכו’. קופירייטינג איכותי צריך להעביר את המסר שלכם לגולשים בצורה ברורה, רהוטה, מושכת ונטולת שגיאות.
יודעים לכתוב כמו שצריך צריך ומבינים את חוקי הכתיבה השיווקית? קדימה לעבודה. לא יודעים וצריכים עזרה? בשביל זה יש קופירייטר מקצועי.
כפי שכתבתי למעלה, אי שם בתחילת הפוסט הארוך הזה כשהייתי עדיין צעיר ,יפה ומגולח, אחד היתרונות העצומים של וורדפרס היא האפשרות להוסיף פונקציות חדשות לאתר בקלות ובמהירות, ולרוב (מחיאות כפיים סוערות…) – בחינם! על תבנית הבסיס שהתקנתם ניתן לעשות רשימה של פונקציות חדשות שאתם מעוניינים שיהיו באתר החדש והנוצץ שלכם ולחפש את התוספים המתאימים להם. לשמחתכם, תגלו המון כאלו. גם תוספים שעולים כסף הם עדיין לא יקרים ויחסכו לכם המון זמן וכאב ראש. עלות תוסף איכותי נעה בדרך כלל בין 5 דולרים לכמה עשרות דולרים בודדים במידה ומדובר בתוסף מורכב במיוחד.
כשאנחנו בונים אתר, ישנם מספר תוספי חובה שאנחנו מתקינים עם בניית כל אתר. תוספים אלו כבר הוכיחו את עצמם והותקנו בכל האתרים שבנינו ולכן אנחנו יודעים שהם עושים את העבודה כמו שצריך.
כתבתם תוכן בון בון? מעולה. עכשיו הגיע שלב התמונות והמיתוג. אי אפשר להמעיט בערך של תמונה טובה להעברת מסר. בכל רחבי האתר שלכם בוודאי תרצו לשלב תמונות איכותיות שיתאימו לרוח האתר. כלל ראשון – גוגל הוא לא מנוע חיפוש לתמונות לאתר שלכם. זאת אומרת, הוא כן אבל אתם יכולים ממש להסתבך. למה להסתבך? כי הורדת תמונה ללא רישיון ושימוש בה באתר שלכם ללא תשלום על זכויות יוצרים עלולה לחשוף אתכם לתביעה ממש לא נעימה של עשרות אלפי שקלים. לכן, עשו שימוש במאגרי תמונות חינמיים מורשים (ויש הרבה כאלו) או קנו תמונות ממאגרים מורשים. קניית תמונות היא לא עסק יקר ושווה כל שקל.
לפני תחילת העבודה, עשו לעצמכם את רשימת הגדלים של התמונות שאתם רוצים לשים באתר. יש תמונות גדולות יותר שמופיעות בסליידר, בעמודים פנימיים, בעמודי מוצר ועוד. ככל שתגיעו יותר מוכנים לשלב העיצוב ככה הוא יקח פחות זמן.
בנוסף, דאגו לעצמכם לעיצוב לוגו. היום ניתן לעצב לוגו החל מאתרים כגון fiverr.com שמציעים שירות עיצוב בסיסי בעלויות של החל מ 5 דולרים או מסטודיו מקצועי שילווה אתכם לאורך התהליך.
כמו כן, חשבו על צבעוניות הלוגו והמותג שלכם. עצה ידידותית -פאלטת הצבעים שלכם צריכה לכלול לא יותר משלושה צבעים. האתר שלכם הוא לא מועדון בלאס ווגאס! יותר מידי נצנצים, אורות מהבהבים ועומס וויזואלי רק ירחיקו את הגולשים מהאתר שלכם. עוורי צבעים או סתם בעלי טעם רע? התייעצו עם חברים או אנשי מקצוע.
רוצים לדעת יותר על משמעות הצבעים במיתוג שלכם? מזל שהכנתי את האינפוגרפיקה המושקעת הבאה. לצפייה באינפוגרפיקה על משמעות וחשיבות הצבעים במיתוג שלכם הקליקו בכייף כאן.
זהו, יש לכם לוגו, תוכן, אפיון וכל מה שאתם צריכים? מצויין, אפשר להתקדם לשלב הבנייה. מרבית התבניות כיום מגיעות עם builder שמאפשר יצירת עמודים בצורה קלה יחסית ופשוטה. למדו להכיר את מנגנוני עיצוב וניהול התוכן של התבנית שבחרתם והתחילו להתקדם בהתאם לאפיון.
בשעה טובה, סיימתם לבנות ולעצב את האתר שלכם. רגע לפני שאתם משוויצים עליו בפייסבוק רצוי שתעשו עליו אופטימיזציה. כן, זאת נשמעת מילה “גדולה” אבל מדובר בתהליך שיפור הביצועים של האתר שלכם ושיפור הנראות שלו בגוגל. למזלכם, ולמזלם של עוד 200 מיליון אתרים בקירוב בעולם, ניתן לעשות את מרבית האופטימיזציה באתר שלכם באמצעות תוספים. את רשימת התוספים כמובן שתוכלו למצוא בספיישל שהכנו לכם. על דרכים מומלצות להאצת האתר שלכם אתם יכולים לקרוא גם כאן.
על מנת לדעת כיצד האתר שלכם מתפקד מבחינת גוגל, אתם יכולים להכנס לקישור הבא (page speed insights), להקליד את כתובת האתר שלכם ולקבל ציון על תפקוד האתר שלכם. בהתחלה, אני חייב לציין, הציון לא יהיה מזהיר סביר להניח. לשם כך, גוגל תספק לכם רשימה של דברים שעליכם לתקן באתר שלכם על מנת להעלות את הציון שלו. שווה להשקיע את הזמן והמאמץ בתיקונים האלו.
העלתם את האתר החדש שלכם לאוויר? סיפרתם לכולם? מצויין. אבל זאת רק ההתחלה…אתר וורדפרס דורש סוג של תחזוקה מסויימת על מנת שיתפקד כמו שצריך וישרת את העסק שלכם. הנה כמה דברים שאתם צריכים לעשות על מנת לשמור על תקינות שלו:
לסיכום: בניית אתר וורדפרס היא היום האופציה הנפוצה והטובה ביותר למרבית העסקים. אני ממליץ לכם בחום ללמוד את הנושא ולהשקיע בבניית אתר תדמית איכותי ולתחזק אותו, זאת תעודת הזהות שלכם באינטרנט. בהצלחה.
הגעתם עד לכאן? זה כבר אומר שאתם רציניים בקשר לבניית האתר שלכם. או שלפחות יש לכם סבלנות וזמן פנוי 🙂
צריכים לבנות אתר וורדפרס תדמיתי מעולה לעסק שלכם? בואו נדבר ויחד נאפיין את הצרכים שלכם ונבנה לכם אתר וורדפרס מושלם
בהחלט. כיום, בניית אתרי וורדפרס מתחשבת בראש ובראשונה בתצוגה מתאימה למכשירים ניידים
את האתרים בונים אנשי מקצוע, מתכנתים, מעצבים ואנשי תוכן מומחים
המחירים מגוונים מאד בהתאם לאיפיון וצרכים. לפרטים נוספים התקשרו ל 052-4888621
לוחות הזמנים משתנים בהתאם לאיפיון וגודל האתר. בניית אתר וורדפרס יכול לקחת בין ימים בודדים למספר שבועות
Views: 162